Patsiendi õigused ja kohustused

põlva haigla

Patsiendil on õigus

  • saada igakülgset teavet oma terviseseisundi, ravivõimaluste ja -tulemuste kohta;
  • saada teavet raviprotsessist ning osaleda otsuse tegemisel, et anda teavitatud nõusolek;
  • saada kvaliteetset ravi olemasolevate tõenduspõhiste ravimeetodite ja -vahendite piires;
  • taotleda teise arsti arvamust või arstliku konsiiliumi kokkukutsumist kui tekivad kahtlused diagnoosis, ravi tõhususes või raviga seotud riskides;
  • saada teenust kokkulepitud ajal ja turvalises keskkonnas;
  • keelduda ravist või katkestada see vastavalt seadusele, olles saanud eelnevalt täieliku teabe, mida (ravist keeldumise) otsus enesega kaasa toob, otsus tuleb kinnitada allkirjaga;
  • väljendada oma arvamust, kui tema religioossete, kultuuriliste või eetiliste tõekspidamiste tõttu arsti poolt määratav ravi pole teostatav;
  • olla personali poolt väärikalt ja inimlikult koheldud;
  • privaatsusele kõikides raviprotsessides;
  • informatsioonile vahetult ravi teostavate isikute ning ravi maksumuse kohta;
  • esitada haiglale kaebusi, ettepanekuid ja kiitusi osutatud tervishoiuteenuse kohta kas haigla infotelefonil 799 9101 või meili teel info@polvahgl.ee ja saada tagasisidet kvaliteedi eest vastutavalt isikult;
  • pöörduda kahtlusega tervishoiuteenuse osutamisel tekkinud patsiendiohutusjuhtumi kohta kvaliteedi eest vastutava isiku poole läbi haigla üldmeili info@polvahgl.ee;
  • pöörduda tervishoiuteenuse osas tekkinud kaebusega Tervisekassa piirkondliku osakonna või Terviseameti poole;
  • pöörduda raviteenuse kvaliteedi kahtluse korral Sotsiaalministeeriumi tervishoiuteenuse kvaliteedi ekspertkomisjoni poole;
  • pöörduda eetiliste probleemide lahendamiseks TÜ Kliinikumi kliinilise eetika komitee poole aadressil eetikakomitee@kliinikum.ee;
  • pöörduda tervishoiuteenuse osutamise käigus tekkinud kahjujuhtumi korral nõudega haiglale vastutuskindlustuse alusel teenust osutava kindlustusandja poole https://www.pzu.ee/iseteenindus/;
  • kasutada plaanilisel ravil olles isiklikke riietusesemeid (öösärk, pidžaama, hommikumantel, sokid, dressid) kui soovitud riietusesemed ei sega teenuse osutamist;
  • kaasa võtta kirjatarbed, raamatud, väike summa raha.

Oluline! Haigla ei vastuta palatisse jäetud dokumentide, raha ja väärtesemete eest. Raha, dokumendid ja väärtesemed tuleb anda osakonna õendusjuhile osakonna seifi paigutamiseks või  paigutada omavastutusel fuajees asuvasse koodlukuga personaalsesse turvakappi.

Patsiendil on kohustus

  • avaldada teenuse osutajale kõik teadaolevad andmed oma tervise ja haiguse kulu ning eelneva ravi kohta;
  • järgida arsti ja personali korraldusi ning juhiseid (sealjuures kokkulepitud ajal vastuvõttudele jõudmist);
  • teatada arstile ja muule personalile oma tervisseisundi muutumisest;
  • aktsepteerida ravist keeldumise tagajärgi;
  • võtta arvesse teiste patsientide vajadusi ja ootusi haigla kodukorra reeglite järgimisel, sh kui see puudutab müra, suitsetamist, külastajaid ning üldist käitumist;

Oluline! Patsiendil ei ole lubatud lindistada, pildistada või muul moel salvestada  personali tegevust, kaaspatsiente, personali  ja patsientide suhtlemist

  • hoida saladuses teatavaks saanud andmeid kaaspatsientide isiku, eraelu ja tervise kohta;
  • aktsepteerida raviga seoses olevaid eelnevalt kokkulepitud või teada olevaid rahalisi väljaminekuid;
  • järgida isikliku hügieeni nõudeid ja haigla kodukorda;
  • teavitada haigla töötajaid (raviarsti, kvaliteedi eest vastutavat isikut või ravijuhti) tekkinud probleemidest;
  • suhtuda personali lugupidavalt;
  • tasuda tervishoiuteenuse eest ulatuses, mida ei tasu ravikindlustus või kolmas isik:  visiiditasu, voodipäevatasu, omaosalus, Tervisekassa poolt mittehüvitatava tervishoiuteenuse hind jt.

Lapse õigused ja heaolu

  • Kõigil lastel on ühesugused õigused.

Lapsel on õigus:

  • positiivsele ja individuaalsele suhtumisele, oma arvamuse ärakuulamisele;
  • vanemate juuresolekule ja osalemisele teenusel;
  • lapsele põhiliste füüsiliste ja psühholoogiliste vajaduste täitmisele (toidule, puhkusele, unele, soojusele ja aktiivsusele);
  • eripärast ja vajadustest lähtuvatele toetavatele, arendavatele ja harivatele teenustele;
  • väljendada vabalt reaktsioonide/emotsioonide abil oma tundeid ja hirmu;
  • saada eakohast selgitust teenuste/tegevuste kohta;
  • saada tunnustust ja kiitust nii vanematelt kui ka spetsialistidelt hea toimetuleku eest rehabilitatsiooniprotsessis ja rasketes olukordades;
  • osaleda koos oma vanematega rehabilitatsiooni mõjutavates otsustes.

Patsiendi õigused ja kohustused on välja töötatud lähtudes „Euroopa patsientide õiguste hartast“ ja Eesti Vabariigi seadustest.